Meeldetuletusi kaherattaliste sõidukite juhtidele

 

Asfalt on tasapisi kuivaks muutunud ja ka lumehunnikuid leiab nüüd vaid mõne metsasalu alt. Nii mõnigi ratta – ja mopeedisõber leiab kindlasti, et nüüd on õige aeg kaherattaline sõber garaažinurgast välja tuua ja võtta olulisemad sõidud just sel viisil ette. Enne kui aga uljalt sadulasse istuda, tuleks meelde tuletada ohutu liikumise põhitõed.

Jalgratta puhul on oluline esmalt kontrollida, kas selle pidurid on endiselt töökorras ja kas signaalkell ikka samasugust häält teeb nagu sügisel talvepuhkusele minnes. Seejärel tasub kontrollida, kas jalgratas on kaasliiklejatele nähtav. Ratas peab varustatud olema helkuritega – valge helkur ees ja punane taga ning vähemalt ühel rattal peab olema ka külje pealt vaadatuna nähtavad valge või kollane helkur. Hämaras või pimedal ajal ning ka halva nähtavuse korral peavad rattal põlema tuled ja ikka samamoodi – valge ees ja punane taga.

Varasem liiklusreeglistik lubas punase tule asemel kasutada ka ainult punast helkurit, kuid punase tagatule kasutamisel  on jalgrattur pimedal ajal või halva nähtavuse korral oluliselt paremini nähtav, mis vähendab talle otsasõidu ohtu. Seetõttu on kehtestatud ka punase tule kohustusliku kasutamise nõue pimeda ajal sõites.

Oluline on ka jälgida, kus rattaga sõita. Iseseisvalt tohib sõiduteel jalgratast juhtida alates 10-aastaselt ning 10-15 aastasel jalgratturil peab selleks olema jalgratturi juhiluba.

 

Turvalise liikluskäitumise lahutamatuks osaks jalgratturi jaoks on kahtlemata ka kiivri kandmine. Alla 16-aastase lapse jaoks on kiivri kandmine kohustuslik ja kiivrit peab kandma nii juht kui ka sõitja. Nõue kanda kiivrit kehtib nii sõiduteel kui ka jalgrattateel, jalgratta- ja jalgteel ning kõnniteel jalgratast juhtivatele lastele, samuti peab sobiv kiiver olema näiteks jalgrattaistmel või– haagises sõidutatavatel väikelastel. Ehkki täiskasvanute jaoks ei ole kiivri kandmine kohustuslik, soovitab politsei seda ikkagi teha, sest lisaks enda turvalisuse tagamisele on see heaks eeskujuks ka lastele, kes kiivrit vahel tüütuks kohustuseks pidada võivad.

 

Jalgratturite kõrval annavad kevade tulekust märku ka põrisevad mopeedid. Olgu siinkohal meelde tuletatud, et mopeed on mootorsõiduk, mis peab olema kehtestatud korras registreeritud ja sellel peavad olema riiklikud registreerimismärgid. Samuti peab mopeed vastama kehtestatud tehnonõuetele ja sellele laieneb ka kohustuslik liikluskindlustus.

Mopeedijuhid peavad olema läbinud mootorsõidukijuhi koolitaja poolt läbi viidud koolituse (koolitus autokoolis) ning liikluses osalemiseks peab neil olema mopeedi või muu kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust tõendav juhiluba. Mopeedijuht ei tohi sõita kiiremini kui 45 kilomeetrit tunnis. Alla 12-aastast last ei tohi sõidutada mopeedi  tagaistmel.

Et aga sõidurõõm ei lakkaks tuleks oma kaherattalist sõpra kaitsta ka kurjade kavatsustega pikanäpumeeste eest. Hea abivahend on siinkohal tugev lukk, mille peale ei hakka ühedki tangid või kangid. Veelgi parem aga, kui öiseks ajaks panna ratas keldrisse luku taha, et siis järgmisel päeval taas sõitu asuda.

 

Ohutut liiklemist ja ilusat kevade jätku!

 

Andrus Väits

Jõgevamaa piirkonnapolitseinik